Monday, October 3, 2011

Sievietes sociālais statuss, pasvītrots "sociālais" un teoloģiskās mahinācijas ap to

Ir tāda lieta kā ideoloģija, kura ir kaila, un lai tā nebūtu kaila, tad jāmeklē tērps. Šis tērps bieži vien ir teoloģija, jo cilvēkiem ar teoloģiju ir labas asociācijas - tā taču ir mācība par Dievu.1850.gadā Amerikā sašķēlās viena konfesija - iemesls bija verdzība - viena puse uzskatīja, ka verdzība ir nehumāna, to vajag atcelt. Otra puse rakstīja teoloģiskus traktātus un grāmatas par to, ka verdzība ir dievišķs iestādījums, Dieva paša iecelta institūcija, tā ir pieminēta vienā no 10 baušļiem, Abrahamam un citiem patriarhiem bija vergi un verdzenes, Pāvils to neatcēla, Jezus pat līdzībās par to runāja. 

Frāze "baltajiem vīriešiem ir jābūt varai pār visiem citiem" ir Bībeles interpretācija, ko pielietoja 19.gadsimta teologi, arī antropologi Amerikā, lai pamatotu verdzības institūta dievišķo dabu. Mans citāts ilustrēja manu domu par ideoloģiju, kas prasmīgi slēpjas aiz Dieva vārda. Tā tas bija darīts attiecībā pret vergiem, tā tas tiek darīts attiecībā pret sievietēm. Ja kāds grib iedziļināties sieviešu jautājumā, jo īpaši ar tādu diskusijas nosaukumu - Sieviete bīskaps, mācītāja, tiešām būtu vērts izpētīt Amerikas vēsturi verdzības jautājumā. Turklāt, par "ariešu" t.i. balto ģermāņu Jēzu runāja arī nacisti.
Šīs ir dažas no tām rakstuvietām, uz kurām atsaucās vergturi mācītāji Amerikā:

2.Moz. 20:17 Tev nebūs iekārot sava tuvāka namu. Tev nebūs iekārot sava tuvāka sievu, nedz viņa kalpu, nedz viņa kalponi, nedz viņa vērsi, nedz viņa ēzeli, nedz ko citu, kas tavam tuvākam pieder.

2.Moz.21:2-6 Ja tu pērc ebreju vergu, tad sešus gadus lai viņš tev kalpo, bet septītajā gadā lai viņš bez maksas brīvi aiziet. 
3 Ja viņš nācis kā vieninieks, tad lai arī viņš iet viens, bet, ja viņš ir laulāts vīrs, tad lai viņa sieva aiziet kopā ar viņu. 
4 Bet, ja viņa kungs ir devis viņam sievu un tā viņam ir dzemdējusi vai nu dēlus, vai meitas, tad sieva un viņas dzemdētie bērni lai paliek viņa kungam, bet viņš viens pats lai aiziet, kā nācis. 
5 Bet, ja vergs teiks: es mīlu savu kungu, savu sievu un savus bērnus, - tad lai viņš neaiziet brīvībā. 
6 Tad lai viņa kungs to nostata Dieva priekšā un lai to ved pie durvīm vai stabiem, un kungs lai ar īlenu izdur cauri viņa ausij, un tas lai kalpo viņam mūžīgi. 

2.Moz. 21:7-11

3.Moz. 25:44-46 Bet vergus un verdzenes, kas tev ir, pērc no apkārtnē mītošām tautām, no tām jums būs pirkt vergus un verdzenes. 
45 Arī no piedzīvotāju bērniem, no to pēcnācējiem, kurus viņi ir dzemdinājuši jūsu zemē, pērciet tos no viņu ciltīm, un tie lai ir jums par īpašumu. 
46 Un dodiet tos tālāk kā mantojumu saviem bērniem pēc jums, ka tie ir viņiem par pastāvīgu īpašumu, un lai tie jums vergo; bet pār saviem brāļiem, Israēla bērniem, lai neviens cietsirdīgi nevalda! 


Efeziešiem 6 
5 Kalpi, paklausait saviem laicīgajiem kungiem kā Kristum bijībā un bailēs ar neviltotu sirdi. 
6 Pildait Dieva gribu kā Kristus kalpi, no visas dvēseles, ne tikai acu priekšā, cilvēkiem izpatikdami, 
7 bet labprāt kalpodami, it kā tas būtu jādara Tam Kungam un ne cilvēkiem. 
8 Jo jūs zināt, ka ikviens, ja tas dara ko labu, to pašu mantos no Tā Kunga, vai viņš būtu vergs vai brīvais. 

1.Timtejam 6:1-2

1 Visiem, kas ir vergi apakš jūga, būs turēt savus kungus par visa goda cienīgiem, lai Dieva Vārds un mācība netiktu zaimoti. 
2 Bet tiem, kam ir ticīgi kungi, nebūs nicināt viņus tāpēc, ka tie ir brāļi, bet jo vairāk viņiem kalpot; jo tie, kuru labā viņi darbojas, ir ticīgi un mīlami. To tu māci un uz to skubini.


kādēļ es runāju par verdzību šajā tēmā?

šeit ir kāds citāts:

.. tas ir ļoti grūti noraidīt to, ko Pāvils saka vergiem. Jums ir nepieciešams liela, smalka hermeneitika, lai to izdarītu. Jums ir nepieciešama tā gluži tāpat kā egalitāriešiem. Jums ir nepieciešams pateikt laiku, teoloģiski. Jums ir nepieciešams redzēt lielo kustību pestīšanas vēsturē, kas paceļas pāri sīkiem burtiņiem vietējos laikos un vietās"
/Kornēlius Plantinga, Kalvina teoloģiskā seminārija prezidents un teoloģijas profesors/

Kam ir lieka naudiņa, var nopirkt Internetā grāmatu, ko ir vērtīgi palasīt, vairāku pazīstamu mācītāju un garīdznieku personīgās liecības par to, kā viņu uzskats par sievietēm draudzes amatos gadu gaitā ir mainījies un kas izraisīja tādas izmaiņas.
How I Changed My Mind about Women in Leadership: Compelling Stories from Prominent Evangelicals
Alan F. Johnson, 2011
http://www.amazon.com/Changed-Mind-about… 

No comments:

Post a Comment